Dziś postanowiliśmy przygotować dla Was trochę nietypowy wpis. Zebraliśmy bowiem pytania, które, naszym zdaniem, padają często w kontekście wdrożenia oraz stosowania kasoterminali fiskalnych. Skąd w ogóle takie wątpliwości podatników? To proste – kasoterminale nie są urządzeniami tak rozpowszechnionymi, jak kasy czy drukarki rejestrujące. I po prostu nie każdy przedsiębiorca miał już z nimi styczność. Aha, przy okazji dzisiejszego wpisu zachęcamy również do zadawania dodatkowych pytań w komentarzach 😉
Czym jest kasoterminal fiskalny?
Kasoterminal fiskalny to urządzenie łączące w sobie rozwiązania znane z kas/drukarek rejestrujących sprzedaż oraz terminali płatniczych. Ważną częścią składową takiej technologii jest również jej oprogramowanie – służące zarówno do prowadzenia ewidencji, jak i akceptowania płatności dokonywanych kartą, telefonem czy smartwatchem.
Jakie kasoterminale są teraz dostępne na polskim rynku?
W momencie pisania tego tekstu na polskim rynku technologii sprzedaży są dostępne 4 kasoterminale fiskalne. Mowa o następujących modelach: Posnet Pospay, Posnet Pospay Online, iPOS Duet oraz iPOS Smart.
Czy kasoterminale posiadają funkcje „online”, takie jak współpraca z CRK?
Pierwszy kasoterminal (iPOS Duet) pojawił się na rynku jeszcze przed wprowadzeniem przepisów w sprawie kas i drukarek online. Ten model nie oferuje więc funkcji wspomnianych w powyższym pytaniu. To samo dotyczy podstawowego kasoterminala marki Posnet, czyli Pospay. Obydwie marki posiadają jednak w swoich ofertach online’owe wersje omawianych urządzeń. Takie modele (Pospay Online oraz Smart) spełniają wszystkie wymogi dotyczące kas i drukarek nowego typu. Gwarantują więc m.in. wystawianie e-paragonów oraz transmitowanie danych do serwerów Centralnego Repozytorium Kas.
Czy kasoterminale mogą współpracować z oprogramowaniem sprzedażowym?
Jak najbardziej. Co więcej, urządzenia marki iPOS oferują np. dostęp do autorskiej platformy internetowej iPOS Web. Z kolei kasoterminale Posnet mogą pracować w tzw. trybie drukarkowym, w którym współpraca z zewnętrznym oprogramowaniem sprzedażowym jest wręcz koniecznością.
Czy posiadanie kasoterminala wiąże się z koniecznością opłacania abonamentu?
Zarówno kasoterminale iPOS, jak i Posnet są dostępne wraz z konkretnymi taryfami abonamentowymi. Wspomniane taryfy przekładają się m.in. na funkcjonalność oraz parametry urządzeń polskich producentów. Co więcej, w obydwu przypadkach można zrezygnować z konieczności opłacania abonamentu (przechodzimy wtedy na plan, który określilibyśmy jako „free”). Jest to jednak równoznaczne z brakiem funkcji pozwalających na przyjmowanie płatności elektronicznych.
Czy kasoterminale są objęte programem wsparcia Polska Bezgotówkowa?
Tak. Kasoterminale Posnet oraz iPOS są objęte programem wsparcia Polska Bezgotówkowa. Przy wdrożeniu i użytkowaniu takich urządzeń, a także po spełnieniu wszystkich wymogów wspomnianej akcji, możliwe jest uzyskanie refundacji kosztów.
Jeżeli chodzi o sam wpis z pytaniami, to tyle. Ale dajcie znać w komentarz, co jeszcze budzi Wasze wątpliwości. Do przeczytania!
bardzo fajnie i konkretnie napisany artykuł na temat, który mnie interesował (a raczej o urządzeniach sprzedażowych, które mnie interesowały ;P ). Dzięki!